ANÀLISI INICIATIVA STEM
La iniciativa STEM que hem analitzat es titula "Flora urbana i al·lèrgia" i enssitua al barri de Poblenou a Barcelona, entorn proper i accessible per als alumnes d'allà. Aquest context autèntic facilita un aprenentatge significatiu, ja que els estudiants poden observar directament les plantes al·lergògenes de la zona. Això aporta una dimensió real i vivencial, que permet als alumnes connectar el seu entorn amb la investigació científica. A més, la proximitat d'aquestes plantes al·lergògenes i la seva relació amb la salut humana són aspectes rellevants que fan que els alumnes es sentin implicats."
L'objectiu principal de l'activitat és identificar i observar com 10 espècies d'arbres i plantes evolucionen al llarg de l'any i com poden afectar les persones amb al·lèrgies. Els alumnes fan ús de la tecnologia per geolocalitzar, fotografiar i descriure les plantes. Aquestes dades són emmagatzemades en una base de dades accessible als científics i altres alumnes, afavorint una col·laboració científica a gran escala. Així doncs, es tracta d'un repte interdisciplinari que combina ciència, tecnologia i salut.
Primer vam emplenar una graella esquematitzant els diferents apartats del projecte i posteriorment vam preparar una presentació per explicar a la resta de companys la nostra anàlisi.

REFLEXIÓ
L'activitat "Flora urbana i al·lèrgies" és un clar exemple de com es pot aplicar l'enfocament STEM dins de l'aula, oferint un aprenentatge interdisciplinari que integra ciència, tecnologia i treball col·laboratiu. Aquesta activitat permet als estudiants entendre el concepte de biodiversitat urbana i com aquesta pot tenir implicacions reals en la salut humana, com ara les al·lèrgies. A més, fomenta l'interès per la ciència en perquè connecta els alumnes amb un problema autèntic i present en el seu barri.
L'activitat s'alinea de manera directa amb el currículum d'educació primària, especialment en l'àmbit de ciències i en competència digital. Es treballen aspectes com la biodiversitat, les plantes i la seva influència en l'entorn, així com l'ús d'eines tecnològiques per recollir i processar dades. La competència científica es veu desenvolupada gràcies a l'aprenentatge basat en l'experimentació i l'observació, mentre que la competència digital es treballa mitjançant l'ús de plataformes digitals per a la col·laboració i l'anàlisi de la informació.
Inicialment, només havíem treballat la ciència ciutadana una vegada, i no la vam associar amb el projecte en aquell moment. Ara, després de treballar-la més a fons, podem veure clarament que la ciència ciutadana és la STEM Tool per excel·lència en aquesta activitat. La raó és que permet als alumnes participar en un projecte real i contribuir activament a la ciència. L'ús de la ciència ciutadana afavoreix la implicació directa dels estudiants en la recollida i anàlisi de dades, fent que participin en un projecte que no només queda dins l'aula, sinó que té un impacte més enllà, atès que les seves observacions que ells facin seran útils per a la comunitat científica.