APRENENTATGE DIALÒGIC

1. Quina és la idea-força principal del primer vídeo? I del segon?

1r vídeo → Destaca la importància de motivar i ensenyar als alumnes d'una manera que els inspiri a continuar formant-se en el tema.

2n vídeo → S'hi ressalta l'evolució de les tecnologies i la necessitat d'adaptar-se i aprendre a utilitzar-les per poder treballar-hi. Es posa èmfasi en la combinació de coneixements teòrics, però sobretot en els pràctics.

2. Quins valors, competències, habilitats i singularitats transmet la protagonista del primer vídeo?

La protagonista transmet constància i determinació per aprendre sobre el tema. A més, demostra curiositat i motivació, aspectes que impulsen el seu procés d'aprenentatge.

3. Com és la corba d'aprenentatge del canvi de paradigma del segon vídeo? És similar al moment actual?

La corba d'aprenentatge descrita al vídeo és molt similar a la situació actual a les escoles. Molts docents no estan familiaritzats amb les noves tecnologies que s'introdueixen a les aules i, sovint, no saben com utilitzar-les. Això es compara amb la figura del monjo i el llibre: els materials són lliurats sense haver tingut cap experiència prèvia amb ells, dificultant-ne l'aprenentatge i la implementació.

4. Seria possible numerar les característiques i beneficis que fan d'un llibre un estri tecnològic punter i de primera magnitud?

Transmissió de coneixements: Els llibres són sistemes d'aprenentatge que permeten compartir i expandir el saber.

Emmagatzematge d'informació: Poden contenir grans quantitats d'informació de manera organitzada.

Durabilitat: La informació no es perd, no es pot esborrar i perdura al llarg dels anys.

Accessibilitat: No requereixen energia ni eines tecnològiques avançades per ser utilitzats.

Fiabilitat: La seva integritat es manté intacta, independentment de les circumstàncies tecnològiques.

5. Quines semblances i diferències podem trobar entre la mestra del primer vídeo i el visitant que forma al monjo, al segon?

Semblances: Tant la mestra com el visitant actuen com a guies. Mostren els passos necessaris per utilitzar nous recursos i per entendre conceptes que cal incorporar al coneixement.

Diferències: La mestra del primer vídeo se centra en motivar i facilitar l'aprenentatge als alumnes dins un entorn educatiu modern, mentre que el visitant del segon vídeo introdueix un canvi de paradigma tecnològic al monjo, qui encara es troba en un context tradicional.

6. Quines analogies podem teixir entre el monjo del segon vídeo i el col·lectiu docent en actiu?

El monjo del vídeo simbolitza els docents que no estan familiaritzats amb els recursos tecnològics actuals. Igual que el monjo necessita aprendre a utilitzar el llibre, els docents han de dominar el funcionament dels materials i eines tecnològiques per poder ensenyar-les de manera efectiva als seus alumnes, mostrant-ne les diferents funcions i aplicacions. Un docent no pot permetre's quedar-se enrere en aquest procés d'aprenentatge.

REFLEXIÓ

El primer vídeo ressalta la necessitat de motivar els estudiants perquè s'interessin per aprendre i seguir formant-se. Això implica no només transmetre continguts, sinó també connectar amb els interessos dels alumnes i despertar la seva curiositat. S'evidencia un canvi en el rol del docent, que passa de ser un transmissor de coneixements a un facilitador, i guia del procés d'aprenentatge.

El segon vídeo, té un enfocament més metafòric, compara el procés d'introduir noves tecnologies al món educatiu amb l'ensenyament d'una eina revolucionària, com el llibre, en una època en què era desconegut. Aquesta analogia serveix per mostrar les dificultats i resistències que sovint apareixen davant el canvi, però també la necessitat d'adaptar-se i aprendre a utilitzar aquestes eines per continuar avançant.

Els vídeos transmeten un missatge comú: l'educació i la tecnologia han d'anar agafats de la mà per preparar les persones per al futur. El paper dels docents és clau en aquest procés. Han d'estar oberts a aprendre i adaptar-se, igual que el monjo del segon vídeo, i convertir-se en guies competents per ajudar els alumnes a aprofitar al màxim els recursos disponibles.

En resum, és crítica subtil però necessària sobre com, sovint, l'educació s'ha quedat estancada davant els avenços tecnològics. Crec que el més important és entendre que l'objectiu de la tecnologia a les aules no és substituir els mètodes tradicionals, sinó enriquir-los. Per això, cal formació continuada per als docents i una actitud oberta per acceptar el canvi com una oportunitat, no com una amenaça. 

Aran Torrelles
Todos los derechos reservados 2024
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.