CONTROVÈRSIES SÒCIO-CIENTÍFIQUES

Les controvèrsies sociocientífiques són qüestions complexes que impliquen la interacció entre ciència, tecnologia i societat. Aquestes qüestions obren espais de debat i discussió, en els quals es posen en joc diferents perspectives, valors i prioritats culturals. A diferència de les preguntes científiques que tenen respostes clares, les controvèrsies sociocientífiques no tenen solucions definitives i sovint impliquen dilemes ètics, morals o socials. Les característiques fonamentals d'aquestes controvèrsies inclouen la manca de resposta tancada, la necessitat d'argumentació i presa de posició, i la inclusió de models científics al costat de valors personals i socials.

En relació amb això, vam dur a terme un debat a classe sobre la brioixeria: "Si hauria d'estar present o no en l'entorn escolar". Vam dividir la classe en dos grups: un grup a favor de la brioixeria i un altre en contra. Jo formava part del grup a favor i vam presentar una sèrie d'arguments que defensaven la inclusió d'aquests aliments en la dieta escolar.

Els arguments a favor incloïen que la brioixeria pot actuar com una font d'energia ràpida, proporcionant glucosa al cervell i millorant l'estímul mental i cognitiu a curt termini. Això és especialment beneficiós durant moments de treball intens o d'examen, quan els alumnes necessiten un impuls d'energia. A més, la brioixeria pot oferir confort psicològic i reduir l'estrès, contribuint a millorar la motivació en tasques laborals o creatives. En casos d'hipoglucèmia, el consum de brioixeria pot ser crucial per restablir els nivells de sucre en sang, especialment en persones amb diabetis.

D'altra banda, el grup en contra va presentar arguments sobre els alts continguts en sucres i greixos que conté la brioixeria, el seu baix valor nutricional i l'impacte negatiu en la concentració i rendiment acadèmic. A més, van parlar sobre la promoció d'hàbits alimentaris poc saludables, el risc d'addicció al sucre i la possibilitat de provocar sobrepès.

En acabar el debat cadascú havia de fer el seu escrit argumentat i ja que jo estava al bàndol a favor vaig fer el meu des d'aquest punt de vista:

REFLEXIÓ

Considero que aquesta activitat involucra de manera activa als estudiants en la discussió, desenvolupant habilitats d'argumentació i pensament crític. Aquesta activitat permet abordar un tema d'actualitat que afecta directament els alumnes, en aquest cas l'alimentació a l'escola.

L'ús del debat per treballar les controvèrsies a part d'estimular l'interès dels alumnes, també fomenta la capacitat de defensar i donar l'opinió, dues habilitats que des del meu punt de vista són essencials.

Aquesta activitat amb aquesta temàtica promou la reflexió sobre qüestions com la salut, la nutrició i l'impacte de les decisions alimentàries, integrant així coneixements de ciència i educació en valors. A més, la brioixeria permet tractar conceptes científics, com la nutrició i el metabolisme.

En general, les controvèrsies són enriquidores quan es poden relacionar amb les decisions quotidianes dels alumnes, d'aquesta manera es promou una educació significativa i connectada amb la seva realitat.

Aran Torrelles
Todos los derechos reservados 2024
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar