MIRADA STEM
L'activitat que vam realitzar consistia a observar una imatge de Cadaqués amb diferents perspectives, utilitzant el concepte de "ulleres" metafòriques per analitzar la realitat des de diversos punts de vista. Primer, vam començar amb una observació superficial de la imatge, on es veia el poble de Cadaqués amb la seva arquitectura característica, la mar i diverses barques i llanxes. Després, vam aprofundir en la mirada STEM, donar-li sentit segons el context de la imatge.
L'activitat estava dissenyada per reflexionar sobre com la nostra percepció canvia segons la "ullera" que utilitzem. Per exemple, amb les "ulleres" d'un turista, veiem Cadaqués com un destí atractiu per passar les vacances: platges per relaxar-nos, oportunitats per fer fotos i mostrar-les a les xarxes, botigues encantadores, i la percepció que menjariem bé.
Amb unes altres "ulleres", com les d'una persona preocupada pel medi ambient, la visió canvia radicalment. Aquesta persona notaria la contaminació potencial que provoquen les barques, la proximitat del poble a la muntanya amb el risc d'incendis, i els problemes associats amb l'excés de turisme.
Finalment, si ens posem les "ulleres" d'un enginyer, observem la imatge d'una manera més tècnica. Ens preguntem per què les cases tenen l'altura que tenen, com es distribueixen els edificis respecte al terreny, o quins són els desafiaments estructurals de construir tan a prop de la mar.
En resum, aquesta activitat ens va ensenyar que, segons la perspectiva o les "ulleres" que portem, donem importància a diferents aspectes d'una mateixa situació. Això ens ajuda a entendre com la ciència i la tecnologia, entre altres disciplines, poden influir en la nostra manera d'analitzar la realitat i prendre decisions.
REFLEXIÓ
A través d'aquesta activitat, els estudiants podrien treballar habilitats com el pensament crític i la reflexió, elements essencials dins del currículum de primària. Es pot estimular la capacitat de l'alumnat per canviar de perspectiva i avaluar una situació des de múltiples àmbits. Això els faria veure com diferents disciplines, com la ciència i la tecnologia, poden influir en la manera com analitzem el nostre entorn.
En un principi pensava que observaríem la imatge i ja, però el fet d'analitzar-la des de diferents perspectives em va semblar una molt bona manera de fomentar el pensament crític i la creativitat. De fet, per a nosaltres va ser força entretinguda i en general tothom va participar molt, així que un grup d'infants encara estaria més animat.