PENSAMENT COMPUTACIONAL
Activitat: Optimització del Temps de Cocció de Hamburgueses
En aquesta activitat, ens han plantejat el repte de cuinar tres hamburgueses utilitzant dos fogons, amb l'objectiu de minimitzar el temps total de cocció. Cada hamburguesa necessita 2 minuts per cuinar cada cara, i havíem de trobar una manera eficient d'utilitzar els fogons disponibles per aconseguir el millor resultat possible.
El pensament computacional ens ha ajudat a abordar el repte de cuinar tres hamburgueses amb dos fogons de manera eficient descomposant el problema en parts gestionables. Ens ha permès simplificar el procés, analitzant dades com el temps de cocció i la disponibilitat dels fogons, i identificant patrons com cuinar dues hamburgueses simultàniament mentre la tercera comença a cuinar-se. Mitjançant la modelització i disseny d'un algoritme clar, hem pogut optimitzar el temps total de cocció i assegurar-nos que el procés fos efectiu. Avaluant i ajustant el nostre mètode ens ha garantit que aconseguíssim
el millor resultat possible en el menor temps.
La nostra resolució ha estat la següent:
1. Abstracció del problema: El problema es redueix a maximitzar l'ús dels dos fogons disponibles per cuinar tres hamburgueses de manera eficient. Cada hamburguesa necessita 2 minuts per cada cara.
2. Descomposició en parts del problema: Dividim el problema en passos específics: cuinar les cares de les hamburgueses, utilitzar dos fogons, i gestionar el temps de cocció.
3. Recollida i anàlisi de dades: Tenim 2 fogons i 3 hamburgueses. Cada hamburguesa triga 2 minuts per cuinar cada cara. Això ens ajuda a establir que cada hamburguesa necessita un total de 4 minuts de cocció.
4. Reconeixement de patrons: Observem que si cuinem dues hamburgueses alhora en els dos fogons, podem reduir el temps total de cocció. Alternar les hamburgueses entre els fogons pot maximitzar l'eficiència.
5. Modelització del problema: Planifiquem un procés en què cuinem dues hamburgueses simultàniament en els dos fogons, canviant-les quan sigui necessari, i afegim la tercera hamburguesa a la rotació per optimitzar l'ús del temps i els fogons.
6. Disseny algorísmic de resolució: Creem l'algoritme següent: col·loquem dues hamburgueses en els fogons durant 2 minuts (1A i 2A). Canviem les hamburgueses, afegim la tercera hamburguesa al primer fogó (3A), i continuem cuinant la segona cara d'una de les primeres hamburgueses (1B). Després de 2 minuts, una de les primeres hamburgueses està completament cuinada (1), a les altres els falta només 2 minuts per acabar (2B i 3B).
7. Avaluació, testeig i detecció d'errors: El temps total és de 6 minuts, que és el mínim possible amb l'ús òptim dels fogons, totes les hamburgueses estaran cuinades correctament.
Aquesta estratègia ens permet cuinar les tres hamburgueses de manera eficient, utilitzant els dos fogons al màxim i minimitzant el temps total de cocció a 6 minuts. La clau ha estat en la distribució inicial i en la sincronització del temps de cocció de cada hamburguesa, aplicant el pensament computacional per optimitzar el procés.
En aquesta activitat ens va costar trobar la solució que reduïa el temps total de cocció a 6 minuts. Al principi, la nostra idea era cuinar dues hamburgueses al mateix temps en els dos fogons, deixant la tercera per cuinar-la després. Pensàvem que era una manera efectiva d'optimitzar el temps de cocció, però ens semblava que era molt fàcil i estàvem convençudes de què hi havia alguna cosa que se'ns escapava.
Més tard vam tenir la idea de començar amb una hamburguesa en un fogó, i després, al cap de dos minuts, posar la segona, però el temps total encara era de 8 minuts.
Vam veure clar el nostre error quan els companys van explicar la seva solució. De seguida vam veure on havíem fallat i vam entendre la seva estratègia de cuinar les tres hamburgueses. En la nostra segona idea, en lloc de començar només amb una hamburguesa havíem de començar amb les dos, d'aquesta manera si que finalment eren 6 minuts de cocció. Em va semblar molt interessant, però al mateix temps, em resulta difícil de visualitzar com aconseguir fer les tres hamburgueses en només 6 minuts.
REFLEXIÓ
Aquesta experiència ens ha fet treballar la nostra capacitat de reconèixer patrons i utilitzar algorismes per resoldre un problema de la vida quotidiana de manera eficient i estructurada.
El potencial didàctic de l'activitat es basa en la capacitat per connectar conceptes matemàtics amb situacions reals. Els estudiants han d'analitzar i gestionar el temps i la disponibilitat dels recursos. Dins del currículum, aquesta activitat en particular pot vincular-se a les àrees de matemàtiques i ciències, ja que els alumnes aprenen a aplicar conceptes numèrics en un context de cuina.
Un aspecte de millora podria ser seria la incorporació de més materials i recursos visuals per ajudar els alumnes a comprendre millor la relació entre el temps de cocció i la disponibilitat dels fogons. Això podria incloure l'ús d'algun simulador de cuina per veure el procés que segueixen les hamburgueses.