PROCÉS TECNOLÒGIC

En aquesta activitat, ens hem enfrontar el repte d'emmagatzemar bolígrafs, llapis i una goma d'esborrar en un espai reduït, com una taula petita o una cadira amb una tauleta de braç. La solució proposada era dissenyar i construir un objecte que permetés tenir aquests estris a l'abast i ben subjectats.

Per solucionar aquest problema, primer, hem treballat individualment per generar idees sobre com solucionar el problema. Després, hem discutit les nostres idees en petit grup per obtenir retroalimentació i suggeriments. Finalment, hem compartit les solucions amb tot el grup per seleccionar la millor opció. Aquest enfocament ens ha ajudat a assegurar-nos que el procés fos cooperatiu i significatiu. 

En aquest cas, hem utilitzat un full DIN A4 com a material principal per construir l'objecte d'emmagatzematge que hem dissenyar, tot seguint un procés tecnològic, el qual implica una anàlisi profunda i disseny sistemàtic. Les fases del procés són:

1. Requeriment: Identificació del problema de com emmagatzemar i accedir als estris d'escriptura en espais reduïts.

2. Recerca d'informació: Pensar com fer servir un full DIN A4 per construir l'objecte.

3. Generació d'idees: Proposta de diferents dissenys per utilitzar el full DIN A4 com a base per al nostre objecte d'emmagatzematge.

4. Selecció de la millor solució: Anàlisi de les idees generades i elecció del disseny més efectiu que utilitzava el full DIN A4.

5. Planificació de la tasca: Organització per construir l'objecte amb el full DIN A4.

6. Realització: Construcció del disseny escollit utilitzant el full DIN A4, incorporant la capacitat d'emmagatzemar tres bolígrafs o llapis i una goma d'esborrar.

7. Avaluació: Revisió del producte acabat per assegurar-se que compleix amb els requisits establerts.

Una de les coses que més ens va sobtar durant l'activitat va ser que, després de l'explicació de la professora, va donar per fet que tothom faria un pot per emmagatzemar els objectes. Quan ho vam comentar amb la resta del grup, ens vam adonar que ningú no s'ho havia plantejat. El que havíem pensat les tres era dissenyar un suport fora de la taula, de manera que no ocupés l'espai reduït de la superfície i els objectes estiguessin al costat en una espècie de capsa (com es mostra en la imatge).

Un dels reptes que vam trobar va ser que, tot i que el foli estava doblegat per donar-li forma de capsa, no era capaç de suportar el pes dels materials. Així que vam decidir utilitzar un altre foli com a base, i això va millorar la resistència de l'estructura.

Després, en unir-nos amb les companyes de davant, elles ens van explicar que la seva proposta era fer un calaix deslliçable sota la taula, que permetés treure els objectes sempre que fessin falta. Aquesta idea era molt interessant, però vam adonar-nos que no tenia suficient resistència i s'enfonsava amb el pes dels materials. Els vam explicar que nosaltres havíem optat per fer un suport estable i funcional.

Tot i que la nostra idea en la pràctica funcionava bé, ens va semblar que la idea del calaix era creativa, i vam pensar que podríem per evitar ocupar espai al costat de la taula, el nostre disseny podria estar a sota, però sense moviment, ja que això semblava poc viable. 

REFLEXIÓ

L'activitat ha estat una oportunitat per aplicar el pensament crític i creatiu, així com per treballar amb el procés tecnològic de manera activa. Aquesta proposta té un gran potencial didàctic dins de l'àmbit STEM, ja que permet als estudiants enfrontar-se a un problema quotidià que requereix solucions pràctiques i innovadores. A més, treballa conceptes de disseny, enginyeria i organització espacial, habilitats.

També fomenta la col·laboració i el treball en equip, atès que els infants haurien de discutir les seves idees i aportar-ne de noves per arribar a una solució compartida.

Es pot vincular amb les competències STEM, atès que els alumnes han hagut d'utilitzar materials senzills com un full DIN A4 per idear solucions creatives, la qual cosa destaca la importància de la creativitat i la resolució de problemes.

Una possible millora per a l'activitat seria introduir materials més diversos o alguna eina digital en la qual es pogués simular el disseny abans de construir-lo físicament. Això podria ajudar els alumnes a visualitzar millor les seves idees i considerar aspectes com la resistència o la funcionalitat de manera més precisa.

Aran Torrelles
Todos los derechos reservados 2024
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.