PROPOSTA MODELITZACIÓ

1. INTRODUCCIÓ

Aquest seguit d'activitat estan dissenyades per treballar amb els alumnes la modelització a través del concepte de fraccions mitjançant activitats pràctiques. Les fraccions són una part fonamental de les matemàtiques i són la base de moltes situacions de la vida quotidiana, com el repartiment equitatiu, les proporcions o la distribució de recursos.

Les activitats combinen la manipulació física dels materials amb la teoria, d'aquesta manera s'utilitzen materials manipulatius i es duen a terme activitats pràctiques per fomentar l'interès i la motivació dels infants. Al llarg de les 3 sessions els estudiants aprendran a identificar, representar i fer operacions amb fraccions a través de la resolució de problemes, materials tangibles i jocs interactius.

La modelització en aquestes activitats es treballarà com a eina per aplicar i entendre el concepte de fraccions en situacions reals, ajudant els estudiants a connectar les matemàtiques amb la seva vida quotidiana, el seu entorn i les seves experiències.

2. TEMPORITZACIÓ DE LES SESSIONS

Durada total → 3 sessions de 60 minuts cadascuna.

Sessió 1: Repartim xocolata!

Sessió 2: Fem sucs de fruita!

Sessió 3: Construïm un parc!

3. OBJECTIUS GENERALS DE LA PROPOSTA

1. Entendre què és una fracció i com representa una part d'un tot.

2. Comprendre com repartir quantitats de manera proporcional segons les fraccions indicades i adaptar-les a diferents escales.

3. Utilitzar dibuixos i gràfiques per representar visualment les proporcions treballades.

4. PROGRAMACIÓ DELS SABERS I LES COMPETÈNCIES

COMPETÈNCIES

Competència específica 1. Traduir problemes i interpretar situacions quotidianes fent-ne una representació matemàtica personal a través de conceptes, eines i estratègies per analitzar-ne els elements més rellevants.

Competència específica 2. Resoldre problemes, aplicant diferents tècniques, estratègies i formes de raonament, per explorar i compartir diferents maneres de procedir, obtenir solucions i assegurar la seva validesa des d'un punt de vista formal i en relació amb el context plantejat i generar noves preguntes i reptes.

Competència específica 8. Desenvolupar destreses socials participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.

SABERS - Sentit numèric

Quantitat. Familiarització amb les fraccions pròpies amb denominador fins al nombre 10 aprofitant els contextos de la vida quotidiana en què s'ha de descriure una situació.

Sentit de les operacions. Reconeixement d'estratègies de càlcul mental amb fraccions senzilles (½, ⅓ o ¾), com a part d'una col·lecció. - Ús estratègic de les operacions (suma, resta, multiplicació, divisió) per resoldre situacions contextualitzades.

5. EINES I CRITERIS D'AVALUACIÓ

Per tal d'avaluar aquestes tres sessions hi haurà 3 eines d'avaluació: l'observació directa, les produccions visuals i les reflexions. L'observació directa serà un dels factors més important en l'avaluació, els mestres observarem com actuen i participen els estudiants durant les activitats, analitzant les seves habilitats i actituds. En les produccions visuals es valoraran les representacions gràfiques i creatives que farà l'alumnat per mostrar el que han après. Finalment, les reflexions són moments en què els infants pensen i expliquen com han resolt les activitats, què han après i com poden millorar.

6. MANIPULATIUS O APLICACIONS

Rajoles de xocolata, paper i colors, compàs, altres eines per crear gràfiques.

7. SEQÜENCIACIÓ

SESSIÓ 1: REPARTIM XOCOLATA!

Material: Rajola de xocolata (Dividida en 24 parts)

1. Context

Presentem la rajola dividida en 24 trossos.

Dividim els estudiants en grups de 4 i repartim una rajola per grup.

Demanem que la rajola entre els membres i que cadascun indiqui la fracció que vol (⅓, ⅕, ⅛…). L'única condició és que les fraccions siguin diferents entre elles.

2. Tasques

Els estudiants hauran de repartir les porcions segons les fraccions indicades → Han de convertir les fraccions indicades en quantitats concretes, per exemple, sí un estudiant vol ⅓, això equival a 24 / 3 = 8 trossos. Si un altre vol ⅛, això equival a 24 / 8 = 3 trossos.

Hauran de comprovar si la suma de totes les fraccions encaixa amb els 24 trossos disponibles.

Representar el repartiment en un dibuix.

3. Reflexió

Preguntem: "Es poden repartir els trossos de xocolata de manera exacta?". En el cas que no, hauran d'identificar el problema. Hauran de reflexionar sobre possibles solucions, per exemple, redistribuir els trossos, ajustar les fraccions, o deixar restes.

Preguntem: "Què passaria si en lloc de 24 trossos n'hi hagués 48? I 96?"

4. Conclusió

Cada grup presenta la seva solució i es debaten les diferents estratègies utilitzades.


Resolució tasca

Solucións reflexió


SESSIÓ 2: FEM SUC DE FRUITA!

Material: Papers, colors, compàs (estris per fer una representació gràfica).

Context

Expliquem als estudiants que són venedors de sucs i han de crear receptes personalitzades per als seus clients, per exemple, un suc fet amb ⅖ de suc taronja i ⅗ de suc de poma.

Els estudiants hauran d'entendre que cada comanda ha de ser proporcional a 1 L i aquesta quantitat s'ha de repartir segons les fraccions indicades.

Tasques

Els estudiants hauran de convertir les fraccions a quantitat concretes.

Amb els resultats obtinguts hauran de crear una gràfica circular o un dibuix per mostrar les proporcions de cada suc en la recepta.

Reflexió

Preguntem: "Què passaria sí la suma dels numeradors no dones igual que el denominador? Es podria fer el suc d'1 L?".

Conclusió

Els alumnes que vulguin podran explicar com han calculat les quantitats de cada comanda i mostrar la seva representació gràfica.


Resolució tasca i reflexió


SESSIÓ 3: CONSTRUÏM UN PARC!

Material: Plànol en blanc.

Context

Expliquem als estudiants que urbanistes i han de dissenyar un parc d'1 hectàrea, repartint l'espai entre diferents zones: ½ per a una zona de jocs infantils, ¼ per a un espai verd amb gespa i arbres, ⅛ per a una àrea de pícnic i la resta per camins.

Tasques

Els estudiants hauran de calcular quina superfície correspon a cada zona en metres quadrats i representar-ho en un plànol, dibuixant cada zona amb les proporcions adequades.

Reflexió

Preguntem: "Què passaria si ampliéssim el parc a 2 hectàrees? Canviarien les fraccions? Com canviarien les superfícies". Un cop més, com en la primera sessió, hauran d'entendre que les proporcions no canvien, però les quantitats sí.

Conclusió

Els estudiants que vulguin podran donar la seva opinió i presentar el seu plànol i argumentar com han fet el repartiment i els càlculs.


Resolució tasca

Resolució reflexió

8. GESTIÓ D'AULA I ROL DEL DOCENT

Les sessions es desenvoluparan a l'aula, només una és dura a terme en grups i els estudiants es podran situar amb els seus companys de grup. La resta de sessions seran de manera individual, no obstant, es podran ajuntar amb altres companys per ajudar-se mútuament.

El docent actuarà com a facilitador i guia, ajudant els alumnes a resoldre dubtes i animant la col·laboració entre ells. A través d'observacions, comprovacions informals i les presentacions grupals i individuals. Utilitzarà les preguntes per ajudar els estudiants a arribar a noves conclusions o plantejar-se idees més enllà de les preconcebudes. A més, el docent haurà de fomentar un ambient d'aprenentatge positiu on els alumnes se sentin còmodes per expressar les seves idees i preguntes.

9. AMBIENT DE L'AULA

L'aula haurà de ser un espai on els estudiants es sentin còmodes per explorar noves idees i compartir els seus descobriments sense por als errors, atès que s'haurà d'aconseguir que l'error no es vegi com un fracàs sinó com una oportunitat per millorar i aprendre.

L'aula estarà distribuïda de manera que es fomenti la col·laboració entre els estudiants, perquè tot i que dues sessions són individuals, l'espai serà flexible i es permetrà als estudiants ajuntar-se entre ells per ajudar-se, per investigar i per compartir idees.

10. REFERÈNCIES

Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació (2022) Currículum 175/2022. XTEC - Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya. https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum 

Aran Torrelles
Todos los derechos reservados 2024
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.