XAT-TECA: XATBOT EDUCATIU

Nom del xatbot

El nom del nostre xatbot és "Xat-teca: Xatbot Biblioteca Escolar".

Descripció

Aquest xatbot té com a funció principal actuar com una biblioteca interactiva que recomana llibres als estudiants d'educació primària. L'objectiu principal d'aquesta eina és ajudar els infants a trobar els llibres adequats i en conseqüència fomentar l'hàbit lector i el pensament crític.

Els destinataris principals són els estudiants, independentment del seu cicle, atès que està pensat pels tres cicles (inicial, mitjà i superior). El nostre xatbot permet que els usuaris seleccionin entre opcions de manera interactiva, com el tipus de llibre, el gènere, la temàtica i l'estil desitjat. Tot i que, el procés per seleccionar el llibre és igual a tots els cicles, les recomanacions finals estan personalitzades segons l'etapa educativa en què es troba cadascun dels alumnes.

En el diagrama de flux que vam crear prèviament al Xatbot, vam fer una divisió principal entre els llibres d'entreteniment i els llibres educatius, en els primers hi havia sis gèneres on escollir i en el segon tres tipus. A partir d'aquí la resta de preguntes eren les mateixes: quin estil de llibre prefereixen i quin és el seu cicle.

Tanmateix, mentre creàvem el xatbot vam fer un canvi estructural, el primer es pregunta ara és el cicle, després tot segueix el mateix ordre que en el diagrama de flux. No obstant, vam afegir més gèneres en l'apartat d'entreteniment i més tipus en l'educatiu.

El nostre xatbot fomenta el desenvolupament de diferents habilitats i continguts STEAM, com la tecnologia a l'hora de buscar i filtrar informació, i l'enginyeria i les matemàtiques darrere dels processos de decisió a partir de les preguntes sobre el cicle, el gènere, l'estil i la temàtica, promovent habilitats de classificació i raonament.

Finalment, el xatbot es pot relacionar amb l'ODS 4, el qual busca garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tothom. El nostre xatbot és una eina innovadora que proporciona accés a recursos educatius, suport personalitzat i oportunitats d'aprenentatge autònom per estudiants de tots els cicles. 

2.1. Diagrama de flux

FIGURA 1. Font pròpia. (2024). Diagrama de Flux. [Imatge].  

3. Inserció del xatbot





FIGURA 2. Font pròpia. (2024). Xatbot biblioteca escolar. [Codi QR]. Botpress. 

4. Potencial de millora

Hi ha diferents aspectes que es podrien millorar per enriquir encara més la funcionalitat del xatbot. En primer lloc, ampliar el contingut incorporant més categories temàtiques i gèneres, per poder concretar més el que s'està buscant i per tenir un ventall més ampli, per exemple afegint més estils de llibres a part de còmics, novel·les i àlbums il·lustrats o afegint més temàtiques en l'àmbit educatiu. En segon lloc, es podrien afegir preguntes més específiques perquè les recomanacions siguin més concretes, per exemple, els autors preferits o llibres que els agradin.

A més, hem compartit el nostre xatbot amb altres grups per tal de rebre un feedback i s'ha destacat que el nostre xatbot finalitza la conversació d'una manera bastant radical i tallant. Un dels grups que ens ha fet la retroacció ens recomana una finalització més suau i fent una petita cloenda per l'estudiant que l'ha utilitzat. D'aquesta manera l'alumne rep un tracte més proper i una experiència més gratificant amb el nostre xatbot. Un exemple que ens han suggerit de finalització seria: Ara que ja tens el teu llibre, et puc ajudar amb alguna cosa més?

Un altre aspecte a destacar que ens ha comentat un grup veí, és la manca de presència d'un avatar que representi el nostre xatbot, atès que encara no l'havíem posat quan els hi vam compartir. L'avatar és una part essencial del xatbot, ja que a donar una identitat visual al xatbot, fent que es diferenciï d'altres xats i inclús creant un clima de confiança amb la persona que l'està utilitzant.

Per altra banda, també se'ns va fer un petit feedback dels punts forts del nostre xatbot. Un aspecte positiu ha sigut l'èmfasi que fem en cada cicle i nivell, ja que d'aquesta manera podem acotar molt més la cerca i el resultat.

Un altre aspecte positiu es l'amplia que gamma de resultats que donem, no només es dona una opció sinó que oferim diverses opcions, d'aquesta manera l'alumnat pot escollir la que més s'adapta a la seva demanda.

També se'ns destaca que és una molt bona eina per incentivar la lectura dels alumnes i fer créixer la motivació i interès per als llibres i facilitar-los-hi una manera ràpida i senzilla de trobar un llibre que s'adapti a les seves necessitats.

5. Qüestions ètiques

5.1. Capacitat d'acció i vigilància humana

El nostre xatbot té un tracte amb l'alumnat de docent-discent, d'aquesta manera queden protegits els drets dels estudiants. Tot l'equip docent té accés al xatbot, d'aquesta manera es pot anar actualitzant a mesura que arriben nous llibres a la biblioteca o, per contra, els llibres han sigut cedits. El xatbot està creat amb l'objectiu de ser un suport per al docent, per tant, és una eina molt útil en un context escolar.

5.2. Transparència i diversitat, no discriminació i equitat

El professorat sí que sap de la utilització del xatbot i el suport de la IA, de la mateixa manera que ho utilitzen ells per a recomanar llibres també ho pot fer servir l'alumnat dins i fora de l'aula. En l'àmbit d'instruccions o manuals d'ús del nostre xatbot no se'n presenten, ja que és un xatbot proper, intuïtiu i inclusiu, per tant, no fa falta aquest accés a instruccions d'ús o aquesta ha sigut la nostra intenció en crear-lo d'una manera intuïtiva per a tothom. Aquí enllacem amb el punt 3 la diversitat, equitat i la no discriminació.

5.3. Benestar social i mediambiental

El xatbot pot beneficiar a l'autoestima i el desenvolupament emocional dels estudiants atès que poden trobar llibres adequats als seus interessos i les seves necessitats. Tant els progenitors com els estudiants poden utilitzar el xatbot i aquest gestiona les seves dades de manera responsable. A més, és una experiència segura i inclusiva, sense danys ni temor.

5.4. Privacitat, governament de dades, solidesa i seguretat tècniques

El sistema garanteix l'anonimat i la protecció de dades dels estudiants, atès que l'accés queda limitat al personal autoritzat, en aquest cas nosaltres. Els estudiants i el professorat estan informats sobre l'ús de dades i la seva privacitat. No obstant, no es tracta d'un xatbot que demani moltes dades personals, es limita a les preferències de llibres segons l'etapa educativa. En conseqüència, la protecció de la privacitat és senzilla i l'accés a la informació personal és limitat, només el necessari per personalitzar les recomanacions, complint amb les normatives de seguretat i privacitat.

5.5. Rendició de comptes

El seguiment dels resultats del xatbot és responsabilitat de l'equip educatiu i tècnic, que s'encarreguen d'analitzar com millora l'aprenentatge. Si l'hàbit lector creix entre els estudiants, podrem concloure que el xatbot funciona correctament i que té un impacte positiu en la motivació dels alumnes a l'hora de llegir.

6. Referències

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators (pp. 19-21). Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756 

Marín, V. I., i Haba-Ortuño, I. (2024). Guia de botpress (xatbot amb IA) (versió CA). Universitat de Lleida. Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social. https://repositori.udl.cat/items/6fa8c754-09a3-4f5f-99f2-5965e117a313 


Aran Torrelles
Todos los derechos reservados 2024
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar
Utilizamos cookies para permitir un correcto funcionamiento y seguro en nuestra página web, y para ofrecer la mejor experiencia posible al usuario.

Configuración avanzada

Puedes personalizar tus preferencias de cookies aquí. Habilita o deshabilita las siguientes categorías y guarda tu selección.